středa 22. srpna 2012

Bucharest in daily motion - denní život v Bukurešti 9

Rumunské referendum


Sunteți de acord cu demiterea Președintelui României, domnul Traian Băsescu? (Souhlasíte s odvoláním prezidenta Traiana Basescu z funkce?)

DA NU

Možná to víte, možná nevíte. Tady v Romanii se jim znelíbil Basescu, takový místní Václav Klausů. Trochu méně ekonom,  ale o to více mafián. Egomaniaci to budou oba asi tak stejní.


Právě v době prezidentského referenda probíhal den otevřených dveří v Basescově vile - Villa Dante. Jak jsem tak sledoval telku, a tý já běžně moc nedám, připadlo mi, že fronta do Villi Dante byla mnohem delší než ta k volebním urnám. Každý chtěl vidět moderní západoevropské vymoženosti, které si Basescu ze státního rozpočtu pořídil a nechal instalovat ve svém "přiměřeně" velkém hnízdečku. Z videa se můžete dozvědět například to, že Villa Dante stála přes 1 milion € a má přes 400 m čtverečních. Osobně bych za tu hranatou napodobeninu transportního boxu pro kočky nedal ani půl mega €, ale Basescu má asi náročnější kocouře.


Volby probíhají klasicky, jako v ČR. Dva dny - Pátek odpoledne od 14 do 22 a Sobota po celý den. V pátek se moc lidí nedostavilo, kromě toho, že jich většina maká do nevidim, tak mají setsakramentsky jiný starosti než házet papírky do urny. Takže sobota byla hlavní volební den. Po pátečním debaklu, kdy k urnám přišlo jen něco přes 10% Rumunského lidu se klukům celá myšlenka referenda moc nezdála. I přesto, že se ještě ve čtvrtek chvástali jak to tomu PíP spočítají, tak po pátečním mezisoučtu už jim kuráže moc nezbylo.



V pátek po práci jsem si chtěl jít koupit pifsona do nejbližší MEGA IMAGE. Štrádoval jsem si to nejprve do prvního patra pro kočičí hamání, neb Geralt by mi neodpustil kdybych na něj v MEGA zapoměl. Vzal jsem samozřejmě oblíbené těstoviny a i toho předraženého tuňáka. Když jsem se natahoval pro pivko v jednom z regálů, dopadla na mě rázem tvrdě ruka zákona...Security mě plynulou rumunštinou upozornil, že dneska se nepije, že jsou volby.


WTF?! Koho zajímá, že jsou volby, proč bych si jako nemohl pochutnat na vychlazeným "skoropivu", když na něj mám chuť.  
Tak přesně tyhle slova jsem spolkl a s úsměvem jsem mistrovi odpověděl, že limba Romana na mém přijímači nepremává. Borec přepnul do angličtiny a vysvětlil mi, že jsme v perimetru 500m od nejbližší volební místnosti a v tom se alkohol prodávat nesmí. Byl jsem tak zaskočen, že jsem mu slušně odpověděl:

Děkuji za upozornění, netušil jsem, že je zde zavedeno takovéto opatření během voleb.
V sobotu, zatímco se v enormních vedrech menšiny i většiny drali na exkurzi, já se svým novým spolubydličem Marianem, jsme vyrazili do volebních místností. Teodor to v průběhu dne vzdal a jeho revoluční nadšení utichlo v rachotu sobotního fotbalového utkání místního týmu zalito notnou dávkou piva. Zbylo to hold jen na nás, cizinci a 28-letém pracujícím studentovi. Vyrazili jsme po 7 hodině večerní. Mezisoučet hlásil 37% účast. Což může vypadat hodně, ale potřeba je 50% a volby končí za pár hodin.



Po cestě jsme potkali mnoho lidí a Marian měl trochu strach, že s ním jdu až do areálu místní školy, kde měl sídlo volební obvod 429. Raději mě opustil, ještě před ním a poradil mi ať čekám venku. ale co bych to byl za investigativního reportéra, kdybych se nenakýbloval dovnitř. Optal jsem se místní security, jestli je v cajku tady fotit. Ten mě usměrnil, že jo, ale ne přímo ve volební místnosti. Lidi obecně tu koukaj na foťáky s podezřením. Navíc jsem cizinec a nechtěl jsem dostat do držky. Tak jsem se omezil na pár decentních snímků bez obličejů voličů.

A jak to všechno dopadlo:

Účast:  47%
DA: 89%
NU:  11%

Jelikož tu funguje stejnou parlamentní demokracie jako u nás, tak referendum je platné jen při 50% účasti. Lidi byli pár dní trochu namíchnutí ale dlouho jim to nevydrželo. Musejí chodit do háku a živit rodiny, na demokratický sametový revoluce nemají čas ani klíče.

Podle nejnovějších zpráv šli celé výsledky voleb před ústavní soud a výsledné rozhodnutí se odložilo na polovinu září.

Plakáty hlásající Basescu hai, la revedere zůstali viset v ulicích, ale život tu jde dál...snad to vyjde příště!

Žádné komentáře:

Okomentovat